OCEŃ WARTOŚĆ PRODUKTU cd.

Pomijając fakt, że trzeba sprzedawać to, co ludzi chcą kupować, zanim zaczniesz oceniać wartość danego produktu, zastanów się na spokojnie, czym chciałabyś handlować. To ma szczególne znaczenie jeśli chodzi o rodzaj sprzedaży – internetowa, stacjonarna. Wolisz zając się sprzedażą wysyłkową i oferować rzeczy łatwe do zapakowania, czy może nie stanowi to dla ciebie większego problemu aby oferować również przedmioty o dużej wadze i rozmiarach? Zaproponuję ci listę pytań, które pozwolą na zredukownie listy produktów.

1. Chcesz sprzedawać różnorodne produkty czy raczej skupić się na jednej linii niszowych produktów?

2. Jak dużo miejsca posiadasz na magazynowanie towarów?

3. Jak dużo kapitału przeznaczanego na zakup towarów posiadasz?

4. Jak duże produkty chciałabyś wysyłać?

5. Chcesz wysyłać tylko na terenie kraju, czy również za granicę?

6. Czy jesteś w stanie odbierać duże ilości towaru, na przykład na paletach?

7. Będziesz odbierać towar we własnym zakresie, czy wolisz aby ci go dostarczono?

8. Czy posiadasz sprzęt do fotografowania produktów oraz obróbki zdjęć, które umieścisz na aukcjach?

9. W jaki sposób będziesz pakować towary wysyłane do klientów – opakowania z własnym logo? Czy masz dostęp do tanich materiałów wysyłkowych?

To oczywiście nie jest wyczerpująca lista pytań, ale pomaga wyeliminować te produkty, których z jakiegoś powodu nie będziesz w stanie sprzedawać. Załóżmy, że masz małe mieszkanie, w którym mimo wszystko na początek chciałabyś magazynować towary. Wymyśliłaś, że zajmiesz się sprzętem do hodowli gryzoni. Po pierwsze może okazać się, że w mieszkaniu nie będzie miejsca nie tylko dla sporych rozmiarów klatek, ale pomyśl, gdzie będziesz je pakować, jak znosić po schodach do samochodu, no i przy okazji jeszcze tam mieszkać?

Gotowa lista pytań nie wystarczy byś oceniła produkt wystarczająco dobrze. Nikt nie jest w stanie zaopatrzyć cię w gotowy przepis na opłacalny biznes. Chodzi o to by nauczyć się analizowania, obserwowania suchych matematycznych danych dotyczących poziomu cen i sprzedaży produktu na danym rynku a także innych danych, których matematycznie zmierzyć się nie da. I zamiast od razu podpisywać umowę najmu lokalu, najpierw dokładnie przyjrzyj się okolicy, w której będziesz prowadzić sprzedaż. Obserwuj konkurentów, ich klientów, towar, ceny, atmosferę sprzedaży, sposób prezentacji nowych towarów oraz tych przecenionych. Może się okazać na przykład, że sprzęt dla gryzoni nijak nie będzie pasował do małego centrum handlowego, w którym przeważa zdrowa żywność czy chińska odzież.

Analiza każdego szczegółu dotycząca samego produktu, czy też lokalu, portalu internetowego, cen, konkurencji i wielu innych jest niezastąpionym sposobem na znalezienie niszy na rynku. Jeśli nie masz do tego cierpliwości, albo też nie ufasz swoim własnym przemyśleniom, znajdź osobę, która ci w tym pomoże – w końcu co dwie głowy to nie jedna!

Dodatkową pomocą przy analizie opłacalności sprzedaży danego produktu może okazać się poniższa lista pytań.

  1. Jak przedstawiają się dane dotyczące ilościowej sprzedaży detalicznej produktu? Ujmując to prościej wchodząc na popularny portal aukcyjny sprawdzasz ile klatek dla chomików posiadają sprzedawcy oraz ile zostało sprzedanych biorąc pod uwagę jakiś konkretny okres (załóżmy w ciągu 2 tygodni albo 4 tygodni). Liczysz udział procentowy sprzedanych klatek w ogólnej liczbie klatek konkretnego typu wystawionych na aukcjach.
  2. Jaka jest obecna cena konkretnego typu klatek na tym portalu?
  3. Jaka jest ich średnia cena?
  4. Ile jest dostępnych egzemplarzy? Czy jest ich nadmiar, czy może znalazłoby się jeszcze i miejsce dla twojego towaru?
  5. Czy i ilu nowych sprzedawców zaoferowało swój towar w ciągu 2 tygodni?
  6. Biorąc pod uwagę cykl życia produktu, w jakim etapie są klatki, które chcesz sprzedawać? Czy są to zupełne nowości w tej branży, czy towar, który jest już bardzo dobrze znany klientom?
  7. Ilu jest sprzedawców oferujących konkretny typ klatek? Czy będziesz konkurować z setkami ofert, czy może tylko z garstką?
  8. Czy są rekordziści w sprzedaży klatek, którzy wyraźnie opanowali rynek? Jeśli tak to spodziewaj się trudności w wybiciu się na szczyt tej listy, szczególnie gdy nie znajdziesz sposobu na zwrócenie uwagi klienta na swoje produkty.
  9. Ile wyniosą cię koszty wysyłki? Ile waży i mierzy pojedyncza klatka? Porównaj ceny przesyłek u różnych sprzedawców.
  10. Czy będziesz potrzebowała specjalnego rodzaju opakowań, kartonów, taśm i innych potrzebnych do wysyłki akcesoriów. Koszty opakowań oraz wysyłki przy towarach o dużych gabarytach, albo takich o delikatnej konstrukcji mogą grać sporą rolę w kształtowaniu poziomu ich cen.
  11. Czy cena, jaką zaproponował ci hurtownik lub producent klatek pozwala ci na opłacalną konkurencję z innymi sprzedawcami?
  12. Czy satysfakcjonuje cię cena za jaką sprzedasz pojedynczą klatkę odliczając koszt jej zakupu u producenta, koszt zapakowania, wysyłki, obsługi aukcji itd.?

Jeśli przebrnęłaś przez listę pytań o zabarwieniu matematycznym i odpowiedź wciąż brzmi TAK, to przechodzimy dalej.

Otagowane , , , , , , , ,

Dodaj komentarz